افساد قانون انتخابات به چه قیمت...؟!

مجلس شاید در انتظار حکم حکومتی دیگر...

طرح اصلاح قانون انتخابات، طرحی جنجالی و مبهم که پس از عقیم ماندن حرکت پر شائبه مجلس برای سؤال از ریاست جمهوری روی کار آمد. طرحی که نوبت رسیدگی آن جزء موارد آخر و شماره 9 بود ولی به درخواست پر شتاب و عجیب آقای علی لاریجانی (که این روزها به سبب سفرهای استانی متعدد جزء غائبین مجلس است) و با رأی یاران رئیس مجلس خارج از نوبت به صحن علنی بازگردانده شد. به طوری که اعتراض های شدید نمایندگان نیز نتوانست جلو اقدام غیر کارشناسی و عجولانه غائب این هفته های مجلس را بگیرد.

منتقدانِ این طرح اعتراضات خود را بیان کردند و ملزم کردنِ داوطلبان شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری به گرفتن تأییدیه های مندرج در قانون اصلاح انتخابات را به ضرر مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی دانستند. در زیر قسمتی از مباحث جنجالی «اصلاح قانون انتخابات» آورده شده است:

"حداقل 100 نفر از نمایندگان فعلی مجلس یا کسانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سابقه نمایندگی مجلس، مقام وزارت، معاونت رییس‌جمهور، معاونت وزیر، سفارت و استانداری، سابقه دبیرکلی احزاب و تشکل‌های قانونی سراسری داشته‌اند" را باز کردن مسیر رانتخواری نامیدند.

"دارا بودن حداقل 8 سال سابقه مدیریت در سمت وزارت و معاونت رییسان قوای سه گانه یا هم‌طراز آن‌ها از مسوولیت‌های اجرایی و فرماندهی نیروهای مسلح یا نمایندگی مجلس و یا ترکیبی از آن‌ها مشروط بر آن که مدیر بودن داوطلب توسط حداقل یک‌صد نفر از افرادی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه تصدی مقامات موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری را داشته‌اند، تایید شود"

و نیز ارائه تأییدیه "مدیر و مدبر بودن" از سوی "حداقل 200 نفر از افرادی که سابقه مقامات موضوع ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری و پست‌های هم‌طراز در نهادهای غیردولتی داشته‌اند"

منتقدان مواد جنجالی طرح اصلاح قانون انتخابات:

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان: با این گونه اقداماتی که الان در حال بررسی در مجلس است این مسئله حل نمی شود. شورای نگهبان اصل 115 قانون اساسی را کافی می داند و بعضی از مفاد این طرح را خلاف قانون اساسی می داند.

رئیس جمهور دکتر محمود احمدی نژاد: نفس اصلاح قانون انتخابات مخالف اصل 6 و 115 قانون اساسی است. عده ای می خواهند نقش مردم را محدود کنند و خودشان بر سر جای خود بمانند. نمایندگان مردم اجازه ندهند اقدامات خلاف قانون اساسی در پرونده کاری آنان ثبت شود. انتخابات آزاد هم اصالت دارد و هم ضرورت و اینکه حدود انتخاب رئیس جمهور بر اساس اعتقادات یک گروهی محدود شود درست نیست و این مغایر با روح قانون اساسی است. این طرح تمام کارها و انتخابات گذشته را زیر سوال می‌برد و در این مقطع کار درستی نیست و به قول یک شخصی شوخی کرد و گفت که یک دفعه نام فرد را هم می‌نوشتند و خیال همه را راحت می‌کردند. آیا مجلس می‌تواند اختیاراتی را بالاتر از قانون اساسی برای خود تصویب کند؟

حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی: تصویب این طرح و به خصوص این ماده به صلاح کشور نیست. بنده به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اعلام می دارم 91 رأی مخالف با کلیات این طرح متعلق به فراکسیون اصولگرایان بود/ اگر این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، من باز هم آنجا هستم.

صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور: ما مخالف صددرصدی این طرح هستیم چرا که آن را مغایر با قانون اساسی می‌دانیم. رئیس ستاد انتخابات کشور در مخالفت با طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: این طرح،‌ طرح اصلاح قانون اساسی است نه طرح اصلاح قانون انتخابات.

محمد دهقان، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: این طرح زمینه التهاب در جامعه را فراهم می کند. ممکن است در این میان برخی مفاسد هم ایجاد شود و برخی افراد که شایسته نیستند در تیم ریاست جمهوری قرار بگیرند.

حسن نجابت، نماینده مجلس شورای اسلامی: طرح اصلاح قانون انتخابات خرید و فروش امضاها و لابی های غیر عرفی را پر رنگ می کند. برخی سردمداران مجلس، عده ای از نمایندگان تازه وارد را برای تصویب این طرح تحریک می کنند. مصوبه کمیسیون شوراها عجولانه و فاقد کارایی است. گنجانده شدن هیأت 11 نفره، چه به عنوان ناظر،‌چه مجری و چه هماهنگ کننده، ‌خلاف بین و صریح قانون اساسی است.

مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی:  این طرح موقعیت مجلس را پر رنگ و 'نگاه بخشی' را تقویت می‌کند که این نگاه به کشور آسیب می‌زند. مجلس بهتر است به مصالح کشور توجه کند، نه منافع مجلس.

سید امیرحسین قاضی زاده، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس:  اولا در این زمان و بعد از وقوع فتنه این طرح القا کننده اشکال واخلال در روش برگزاری انتخابات است و این موضوع به نفع جریان فتنه است و دوم اینکه مشخصاتی برای رئیس جمهور در این اصلاحیه آورده اند یک رانت سیاسی و یک حلقه بسته ایجاد می کند.

مجلسی که خود برآمده از رای مردم است چگونه می‌تواند بر انتخابات نظارت داشته باشد؟ با این طرح یک طبقه‌ای ممتاز به وجود می‌آید که از مجلس به دولت و از دولت به مجلس می‌رود و این به نظام آسیب می‌رساند.

بهرام بیرانوند، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس: با تصویب چنین طرحی چون دسترسی همه افراد به نمایندگان و اعضای مجلس خبرگان مقدور نیست و یک عده ای که ممکن است صاحبان قدرت و ثروت باشند اینها دسترسی شان راحت تر است و امکان رایزنی دارند، آنها می توانند از این فضای بوجود آمده استفاده کنند و در نتیجه این موضوع به مشارکت نخبگان و مردم به شدت آسیب می زند؛ از این جهت هم ما اعلام مخالفت کردیم و همه این مباحث را به عنوان اخطار قانون اساسی در صحن علنی مجلس مطرح کردیم.

نادر قاضی‌پور، عضو فراکسیون رهروان ولایت: این شائبه وجود دارد که شما (آقای لاریجانی) و همکارانتان می‌خواهید کاندیدای ریاست جمهوری شوید و با این طرح می‌خواهید رقبایتان را حذف کنید.

اخذ تائیدیه از 25 عضو مجلس خبرگان رهبری و گرفتن نامه از پست‌های مدیریتی مندرج در مواد مختلف از جمله از ماده 35 انتخابات عددی بالغ بر 420 نفر را شامل می‌شود که کاندیداهای ریاست جمهوری مجبورند برای تایید شرط مدیر و مدبر بودن به این تعداد مراجعه کنند. آیا این مساله موجب وام‌دار شدن کاندیداها به این افراد نمی‌شود؟ حال فرض را بر بلااشکال بودن این مصوبه بگیریم؛ اگر شورای نگهبان کاندیداهایی که موفق به اخذ تاییدیه می‌شوند را رد صلاحیت کند، آیا بین مراجع عظام تقلید و نخبگان سیاسی با شورای نگهبان شکاف و اختلاف به وجود نمی‌آید؟

حاجی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: اصلاحیه قانون انتخابات حقوق ملت را ضایع می‌کند در حالی که حق حاکمیت را نمی‌توان از انسان سلب کرد و یا در اختیار گروهی خاص قرار داد این اصلاحیه فردای پس از انتخابات مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

ابوالقاسم جراره، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی:  طرح مذکور با اصول 110، 114 و 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور را وامدار شخصیت‌های سیاسی و غیرسیاسی می‌کند.

شکرخدا موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی: جمع‌آوری امضا برای تایید فرد، الگویی آمریکایی اروپایی است.

عباسپور، نماینده مجلس شورای اسلامی: اصلاح قانون انتخابات بر ادعاهای فتنه‌گران صحه می‌گذارد.  اصلاح قانون انتخابات به منزله قبول تشکیک در انتخابات سال 88 است.

بذرپاش، نماینده مجلس شورای اسلامی: خیلی از نمایندگان نتوانستند به طور کامل این طرح را مطالعه کنند. چه عجله ای داریم که بدون لحاظ نظرات کارشناسی بخواهیم این قانون را تصویب کنیم. رقابت جمع‌آوری امضا راه نیاندازیم و مثل مجلس ششم رفتار نکنیم. تصویب کنندگان این طرح خود بر مخالفت شورای نگهبان واقف اند و به امید تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام نشسته اند.

عسگر اولادی: بهتر بود نمایندگان در نگاه به اصلاح قانون انتخابات تا ابلاغ سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب صبر می‌کردند.

نادر سودانی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، شان شورای نگهبان را پایین می‌آورد.

بیژن نوباوه، نماینده مجلس شورای اسلامی: شورای نگهبان مسئول تشخیص رجال سیاسی است و شورای نگهبان پیش از این هم مواردی از این دست را رد کرده بود و مجموعا کمیسیون فرهنگی رای مثبتی به این طرح نداد و آن را رد کرد.

حسین طلا: مصوبه کمیسیون شوراها احتمال حضور چهره‌های جدید در انتخابات را محدود می‌کند.

باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری: طبق طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هر کسی بخواهد رجل سیاسی بشود باید از صد نفر نماینده امضاء بگیرد. دقت کنید.ما نماینده‎هایی داشته ایم که امروز به آمریکا پناهنده شده اند. آیا امضاهای این افراد مصداق رجل را برای شما روشن می کند؟

مهدی کوچک زاده: شورای نگهبان به معنای واقعی دارای صلاحیت است یعنی عده‌ای فقیه و حقوقدان در این شورا مشغول هستند که اصالتا صلاحیت‌هایی دارند. این در حالی است که ممکن است نه تنها 100 نماینده مجلس بلکه 300 نماینده مجلس هم دارای حداقل صلاحیت نباشند. به نظر من هدف اصلی مصوبات این طرح کمرنگ کردن نقش شورای نگهبان و بها دادن به همان پیشنهادی که عده‌ای در فتنه آن را مطرح کرده بودند. پیشنهاد دهندگان طرح اصلاح قانون انتخابات، درصدد اعمال دیکتاتوری در کشورند / این قانون برای آرامش دل فتنه گران تصویب شده است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی: شرط امضادهی نمایندگان مجلس برای تایید شروط و صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری، خود نوعی دیکتاتوری پارلمانی و تفوق نظرات نمایندگان مجلس بر نظر مردم است. هنوز پاسخی درخور و بی شائبه در توجیه قانونی طرح هیئت‌های اجرایی انتخابات ریاست جمهوری دریافت نکرده‌ایم و روشن نیست این هیئت‌ها قرار است چه کار جدیدی انجام دهند؟

طرح اصلاح قانون انتخابات پیش از آنکه ناشی از دغدغه اصلاح قانون انتخابات باشد نشان از آن دارد که جناح راست سنتی نمی‌خواهد کسی خارج از دایره آن‌ها امکان حضور در عرصه سیاست داشته باشد. اگر نمایندگان نیت پاکی داشتند باید به مشکلات دیگر انتخابات از جمله بحث هزینه تبلیغات و منابع مالی می پرداختند. در صورت تصویب این طرح، باید کلمه "جمهوری" را از ابتدای جمهوری اسلامی برداریم. در تجمع دانشجویان روبروی مجلس نیز بیان شد: این تجمع در اعتراض به طرح 'اصلاح قانون انتخابات' است که از نظر ما 'افسادیه' محسوب می‌شود و انتخابات را منحصر در قدرت و ثروت می‌کند.

بسیج دانشجویی: با طرح اصلاح قانون انتخابات چه کسی جز "رئیس مجلس" می تواند رئیس جمهور شود؟! با این قانون رجایی هم نمی تواند کاندیدا شود!

نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:  ما معتقدیم دو فوریت طرحی که تصویب شده، از اصل فسادآور است و نه اصلاح‌آور و قسمتی از یک پروژه‌ سیاسی است.

حال سؤال اینجاست که این همه جنجالی که مجلس بر سر این قانون گذاشته به چه دلیل است واقعاً؟ آیا واقعاً مصلحت نظام به ظأن مجلس بالاتر از این سخنان اخیر مقام معظم رهبری است که فرمودند: « نکته‌ى اساسى سوم - که امروز من به همین اندازه اکتفاء میکنم؛ البته بعدها ممکن است حرفهاى زیادى در مورد انتخابات داشته باشیم - این است که انتخابات براى کشور مایه‌ى آبروست، مایه‌ى افتخار است. همه مراقب باشند که انتخابات مایه‌ى بى‌آبروئى براى کشور نشود؛ آنطورى که در سال 88 یک عده‌اى سعى کردند انتخابات را مظهر اختلافات وانمود کنند، جنجال سیاسىِ طبیعىِ انتخابات را تبدیل کنند به یک فتنه؛ که البته ملت ایران در مقابلش ایستاد و هر وقت هم شبیه آن اتفاق بیفتد، ملت در مقابل آن خواهد ایستاد.» و یا این سخن خطاب به چه کسانی بود که فرمودند: «ما در چند ماه بعد از این، مسئله‌ى انتخابات را داریم. تا قبل از انتخابات و در خود انتخابات، باید همت همه‌ى مسئولین این باشد که آرامش سیاسى کشور را حفظ کنند؛ نگذارند فضاى سیاسى کشور، جنجالى و متلاطم شود؛ این جزو چیزهائى است که هوشمندى مسئولان کشور ان‌شاءاللّه باید بتواند این را تحقق ببخشد... البته مردم واقعاً هوشیار و بصیرند. انسان چه بگوید در قبال این هوشیارى و بصیرت مردم؟ عامه‌ى مردم همیشه به مصالح کشور با نظر درستى نگاه کرده‌اند؛ این تجربه‌ى ماست... مردم مؤمنند، متوجه به حقایقند؛ سفارش ما بیشتر به مسئولین است، به سیاستمداران است، به مدیران گوناگون است؛ مراقب باشند دشمن نتواند این آرامش و استقرار و طمأنینه‌اى را که به فضل الهى در کشور وجود دارد و دشمن سعى کرده این را به هم بزند و نتوانسته، به هم بزند؛ سعى کنند این آرامش و استقرار را حفظ کنند؛ نگذارند تلاطم به وجود بیاید. گاهى یک حرف، گاهى یک عمل نسنجیده، گاهى یک اقدام نابجا، موجب تلاطم در محیط سیاسى میشود؛ باید خیلى مراقب باشند.» و به راستی خطاب این سخنان کیست؟ و این جنجال های اخیر سر مسئله سؤال از رئیس جمهور و طرح اصلاح قانون انتخابات برای چیست؟

و نکته جالب در انگیزه سیاسی افرادی می باشد که به دنبال تصویب این طرح جنجالی، غیر کارشناسی و عجولانه هستند به طوری که افرادی چون محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شکست خورده انتخابات سال88 و ساکت فتنه)، حق شناس (عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و از نزدیکان مهدی کروبی از سران فتنه88)، کاظم جلالی (رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و از نزدیکان و منتسبان آقای علی لاریجانی)، باهنر (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و از ساکتین فتنه88 و نزدیکان علی لاریجانی)، علی مطهری (فردی که به نام اصولگرایی وارد لیست اصلاح طلبان در انتخابات اخیر مجلس شد و دارای نسبت فامیلی با علی لاریجانی است) به دفاع سر سختانه از این طرح پرداخته اند و در دفاعیات خود همواره سخن از مصلحت به میان آورده اند!

خود علی لاریجانی نیز که از موافقان تصویب این طرح بود در جواب معترضان و مخالفان به این طرف به طور سربسته افزود: اگر کسی نمی تواند تأییدیه 50 نفر را بگیرد، کاندیدا نشود! و ما برای صیانت از آزادی های قوا این طرح را تصویب می کنیم.

و حال آیا چنین افرادی که خود یا جزء فتنه گران بوده اند و یا جزء ساکتین فتنه! می توانند صلاحیت تشخیص و انتخاب رئیس جمهور را داشته باشند؟ و خود را جایگزین وکلا و فقهای نخبه ی شورای نگهبان و رأی میلیونی مردم نمایند؟

هنوز 6ماه از عمر مجلس نهم نگذشته است مجلسی که ادعای پیروی از رهبر انقلاب را دارد باید در عمل ولایتمداری خود را نشان دهد در حالیکه طرح مجلس خلاف مطالبه رهبر انقلاب بوده و حضور مردم را دچار محدودیت جدی می کند.

به یاد آوریم که این سخن مقام معظم رهبری هیچگاه کهنه نمی شود که: «آفت جوامع بشرى این است که کسانى با داشتن پول، با داشتن پشتیبان، با داشتن قوم و عشیره - چه قوم و عشیره به شکل قدیمى آن، چه قوم و عشیره به شکل مدرن و امروزى آن؛ یعنى حزب بازى و گروه بازى - حقوق عمومى را ندیده بگیرند؛ حق مردم را تضییع کنند؛ فرصتها را منحصراً به اشغال خود در بیاورند و جلوى عدالت را بگیرند.»

البته شایان ذکر است با توجه به محرز بودن رد این طرح از سوی شورای محترم نگهبان، سناریوی فرستادن طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام از همین الان کلید خورده است تا به محض ابطال طرح اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان در مجمع تشخیص که وظیفه قضاوت بر اختلافات مجلس و شورای نگهبان را دارد این طرح به تصویب برسد.

/ 3 نظر / 32 بازدید
منتظر خورشید

سلام علیکم جالب اینه که تازه نماینده های مجلس خودشونو ولایت مدار میدانند خدا رحم کرد اگه ولایتمدار نبودند با رهبری چه میکردند

منتظر خورشید

سلام علیکم راستی یادم رفت بگم بعد از فیلتر شدن آدرس جدید وبلاگ دولت محمود با وبلاگ جدید برگشتم با افتخار لینک هستید خوشحال میشم منو با همان نام دولت محمود لینک کنید

مرضیه

سلسله مباحث استاد رائفی پور با موضوع آخر الزمان-قسمت اول http://www.nasrtv.com/modules/video/singlefile.php?lid=7522